ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ-ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΓΑΛΛΙΑΣ ΚΑΙ ΙΤΑΛΙΑΣ

Με πρωτοβουλία των πολιτών και του δήμου του γαλλικού χωριού Breil sur Roya πάνω στα (πάλαι ποτέ) σύνορα με την Ιταλία διεξήχθη, στις 19/11/2016, συνάθροιση πολιτών με θέμα το μεγάλο πρόβλημα των παράνομα εισερχομένων μεταναστών και προσφύγων που συσωρεύονται εδώ και πολλούς μήνες στα σύνορα της Ιταλίας και συγκεκριμένα στην πόλη Veintimiglia. Η Γαλλία έχει κλείσει τα σύνορά της από τον Ιούνιο του 2015. Το αποτέλεσμα είναι οι μετανάστες και πρόσφυγες (κατά μεγάλη πλειοψηφία προερχόμενοι από την Ερυθραία και το Σουδάν, παρα πολλοί νεαροί άντρες και κάποιες οικογένειες, σε μειοψηφία) που είναι μόνο περαστικοί από το ιταλικό έδαφος, να διασχίζουν με κίνδυνο της ζωής τους τη θάλασσα ή τα βουνά ή να περπατούν στον αυτοκινητόδρομο, στις γραμμές του τραίνου ή σε σωλήνες ύδρευσης για να μπουν στη Γαλλία. Μεταξύ αυτών πολλά ανήλικα. Οι κάτοικοι των χωριών της εν λόγω κοιλάδας τους έχουν επανειλημμένως περιμαζέψει και βοηθήσει, με αποτέλεσμα να κατηγορηθούν για παράνομη βοήθεια και διευκόλυνση εισόδου στο γαλλικό έδαφος μεταναστών και κάποιοι από αυτούς τους Γάλλους πολίτες να κινδυνεύουν σήμερα να καταδικαστούν σε πολύχρονη φυλάκιση.

Τρόφιμα, ρούχα, τηλέφωνα, στέγαση, όλα επαφίενται στην αυτοσχέδια αλληλεγγύη των κατοίκων ή στην ελεημοσύνη της εκκλησίας του Ερυθρού Σταυρού και των εθελοντών, των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, της Διεθνούς Αμνηστίας (κι άλλων ΜΚΟ). Οι γαλλικές και οι ιταλικές κρατικές αρχές παίζουν ένα διπλό παιγνίδι : από τη μια παντελής απουσία όσον αφορά την αρμόζουσα θεσμική και ανθρωπιστική φροντίδα των εν λόγω ξένων, ανοχή στην υποκατάσταση του κράτους από τους ιδιώτες και τις ΜΚΟ και από την άλλη καταστολή όταν η ιδιωτική αλληλεγγύη ξεπεράσει ένα συγκεκριμένο όριο, με βίαιη απέλαση των ξένων προς την Ιταλία (και επακόλουθες παράνομες απελάσεις που η Ιταλία έχει επανειλημμένως πραγματοποιήσει προς τις χώρες προέλευσης) και με ποινές εις βάρος των γάλλων αλληλέγγυων.

Στη συνάθροιση αυτή, που είχε μεγάλη απήχηση, με 200 περίπου ακροατές από όλη την γύρω περιοχή συγκεντρωμένους στην αίθουσα, όρθιους, καθισμένους κάτω, στοιβαγμένους στο διάδρομο, ο δημοσιογράφος ερευνητής, συγγραφέας και σκηνοθέτης πολλών ντοκιμαντέρ (εκ των οποίων και για την Ελλάδα) Jacques Cotta έδωσε την πολιτική διάσταση του προβλήματος, βγάζοντας την συζήτηση από το δρόμο του συναισθηματισμού και των ανθρωπιστικών και μόνο διαθέσεων του κόσμου.

Το άρθρο του στα γαλλικά.

Ακολουθεί περίληψη στα ελληνικά :

Το κύριο ζήτημα του άρθρου είναι η ανάδειξη της πολιτικής ευθύνης των κυβερνώντων στην όλη κατάσταση. Αναλύει το πώς η εξουσία καταχράται την ανθρωπιστική βοήθεια των αλληλέγγυων την στιγμή που το κράτος παραμένει  απόν και δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες του.  Διαπιστώνει την έλλειψη ρατσισμού εκ μέρους των τοπικών κοινωνιών (σε Γαλλία, Ιταλία κι Ελλάδα) στις οποίες ο κόσμος, στην μεγάλη του πλειοψηφία, έχει αποδειχθεί αλληλέγγυος προς τους ξένους.

Ωστόσο, η ελεημοσύνη δεν είναι λύση, κάθε άλλο, και αν δεν βρεθεί πολιτική λύση στο ζήτημα τότε θα βαδίζουμε όλο και περισσότερο προς την καταστροφή. Όπως τα συσσίτια –που οργανώνουν στη Γαλλία διάφοροι σύλλογοι– εμφανίστηκαν ως έκτακτο μέτρο αλληλεγγύης προς τους άπορους, κατά τη δεκαετία του 90, αρχικά με μέγιστη διάρκεια ένα χρόνο, κατόπιν μονιμοποιήθηκαν και θεσμοποιήθηκαν, μονιμοποιώντας και θεσμοποιώντας με αυτόν τον τρόπο την απορία και την επαιτεία, έτσι ακριβώς γίνεται τώρα και με τους παράνομα διακινούμενους μετανάστες. Η εξουσία, με υποκρισία, αποδέχεται την ελεημοσύνη που παρέχουν σε αυτούς οι γάλλοι και ιταλοί πολίτες, όταν αυτή δεν φαίνεται κι επιτρέπει την εκτόνωση ακραίων καταστάσεων, την ποινικοποιεί όμως και την καταστέλλει όταν γίνεται εμφανής.

Στο πρώτο μέρος του άρθρου δίδεται μια ιδέα των καταστροφών που η Δύση έχει προκαλέσει ανά τον κόσμο, αποικιοκρατία, πόλεμοι, γένεση και ανάπτυξη των τρομοκρατικών ομάδων. Στη συνέχεια γίνεται μια αξιολόγηση των συνεπειών που οι μαζικές εισροές μεταναστών επιφέρουν στον χώρο της Ευρώπης : είναι καταστροφικές, τόσο για τους ξεριζωμένους πληθυσμούς όσο και για τις τοπικές κοινωνίες. Δικαίωμα για ελεύθερη εγκατάσταση οποιουδήποτε ανθρώπου σε οποιοδήποτε μέρος της γης δεν υπάρχει. Το άσυλο είναι δικαίωμα του κράτους που το χορηγεί και όχι του αιτούντος. Εξ αυτών προκύπτει η επιτακτική ανάγκη διατήρησης των συνόρων. Τα σύνορα είναι ο μόνος τρόπος για να μπει ένα φρένο στην αδηφαγία των διεθνών κερδοσκόπων, τύπου Σόρος, που χρησιμοποιούν το προσφυγικό για να κερδίσουν επιρροή στην γεωπολιτική ατζέντα και να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της τσέπης τους εναντίον των λαών. Η Συνθήκη του Δουβλίνου έχει μετατρέψει σε αποθήκες ψυχών την Ιταλία και την Ελλάδα. Συμφωνίες σαν αυτή της ΕΕ-Τουρκίας δεν επιφέρουν καμία λύση, παρά μόνο χειροτερεύουν τα πράγματα, νομιμοποιώντας, αν μη τι άλλο, το δικτατορικό καθεστώς Ερντογάν.

Για τους παραπάνω λόγους, είναι σήμερα αναγκαία, όσο ποτέ άλλοτε, η ανάκτηση της χαμένης εθνικής κυριαρχίας των χωρών της ευρωπαϊκής ηπείρου, ώστε οι λαοί να ξαναγίνουν αφέντες στον τόπο τους και το κάθε κράτος να μπορέσει να αποκαταστήσει την νομιμότητα στην επικράτειά του. Διαφορετικά, αργά η γρήγορα, θα καταλήξουμε σε συγκρούσεις στις οποίες οι ντόπιοι εργαζόμενοι θα στραφούν ενάντια στους δίχως νομική υπόσταση μαζικά εισερχόμενους ξεριζωμένους πληθυσμούς καθότι αυτοί γίνονται, και θα γίνονται όλο και περισσότερο, όργανα δουλικής εργασίας.

Όσο δεν λαμβάνονται τα μέτρα που πρέπει και όσο οι κυβερνήσεις συνεχίζουν να είναι απούσες, τόσο το χάος θα μεγαλώνει. Το άρθρο κλείνει με το ερώτημα : πώς οι πολίτες θα μπορέσουν να σεβαστούν το νόμο όταν οι ίδιοι οι εκπρόσωποι της εξουσίας παρανομούν και χαράσσουν πολιτικές πάνω στη γραμμή της ανομίας ;

 

Ας σημειωθεί ότι ο εν λόγω δημοσιογράφος έχει παρευρεθεί σε διεθνείς συναντήσεις με μέλη του ΕΠΑΜ (όπως στη Νίκαια τον Νοέμβρη του 2015, στη Σιέννα της Ιταλίας τον Σεπτέμβρη του 2016) και ότι διατηρεί σχέση συνεργασίας με τον τομέα διεθνών σχέσεων του ΕΠΑΜ.

Συνέχεια της παραπάνω συνάντησης αποτελεί μια δεύτερη που έγινε στην Νίκαια στις 29-11-16 και όπου κύρια ομιλήτρια ήταν το μέλος του ΕΠΑΜ Χριστίνα Κόμη.

 

Advertisements

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s